Online pénztár
Szolgáltatókereső



Kártyaelfogadó
Kedvezmény
KERESÉS
HÍRLEVÉL

Tavaszi fáradtság

2016Marc TavaszifaradtsagBizonyára sokan küzdenek mostanában az úgynevezett tavaszi fáradtsággal, hogy egyre melegebb lesz az időjárás. Ennek számtalan oka lehet. Adunk néhány tanácsot, hogyan szabaduljunk meg a megmagyarázhatatlan fáradtság érzéstől.

Megfelelő mennyiségű alvás

Evidenciának tűnhet, de azért érdemes megvizsgálni, hogy eleget és elég mélyen alszunk-e. Az alváshiány miatt nappal levertnek, kimerültnek érezhetjük magunkat. Az alvás specialista véleménye, hogy a felnőttek számára szükséges alvásmennyiség minimum napi 7 óra. A jól összeállított napirend segíthet abban, hogy este időben ágyba kerüljünk és kipihenten ébredjünk.

Egészséges táplálkozás

Bizonyára nem meglepő, hogy a megfelelő táplálkozás sokminden más mellett fáradtságérzetünket is befolyásolja. Gyakran megesik, hogy a nappali rohanásban csak bekapkodunk ezt-azt, majd a nap közben elmulasztott étkezéseket este pótoljuk. A kései vacsora után azonban, teli hassal az alvás sem lesz pihentető. Viszont a rendszeres táplálkozás segítségével valóban elkerülhetjük, hogy este farkaséhesen érjünk haza és egy nehéz vacsorával terheljük meg a szervezetünket. A kiegyensúlyozott étrend azért is fontos, mert a napi ötszöri, kis mennyiségű étel fogyasztásával egyensúlyban tarthatjuk a vércukorszintet is. Gyakori ugyanis, hogy a nappali fáradtság érzetet az éhség miatt jelentkező vércukorszint esés váltja ki.

Egyéb betegségek

Az éjszakai ébredéseket és a nappali fáradtságot okozhatják lappangó, fel nem ismert betegségek. A kimerültség gyakran az első jel, mely alapján elképzelhető, hogy egyéb probléma áll a háttérben. A komolyabb alvászavarok komplex kivizsgálást igényelnek. Tavasszal különösen gyakori, hogy a fáradtságot vérszegénység okozza, de a depresszió is produkálhat hasonló tüneteket. A pajzsmirigy alulműködés szintén nagyfokú teljesítmény csökkenést eredményezhet, de gyakran a terhelhetőség csökkenése hívja fel a figyelmet a szívbetegségekre is. Az éjszakai gyakori ébredéseket pedig urológiai panaszok is okozhatják. Az esetek többségében, az alapprobléma kezelésével a nappali fáradtság is megszüntethető.

Túl sok stressz és koffein

A fokozott stressz önmagában is alvásproblémákat okozhat. Hatására nehezebben alszunk el, s gyakori, hogy többszöri ébredéssel szakítjuk meg az amúgy is felületes éjszakai alvást. A probléma fokozódik, ha az alváshiány miatt jelentkező nappali fáradtságot növekvő koffein bevitellel igyekszünk kompenzálni. A túlzott koffein fogyasztás hatására ugyanis emelkedik a pulzusszám és a vérnyomás, a stresszes időszakban egyébként is jellemző idegesség, nyugtalanság fokozódhat. A stressz tüneteinek enyhítésére jó megoldást jelenthetnek egy szakorvos által javasolt kiegészítő készítmények, gyógyszerek, de előfordulhat, hogy a probléma megoldása pszichiátriai kezelést igényel.

Kevés testmozgás

Amennyiben a fáradtságot nem valamilyen szervi panasz okozza és egészségi állapotunk engedi, a rendszeres mozgás is segíthet az alvásproblémák kezelésében. A testedzés hatására a keringés megélénkül, a szervezet felfrissül. Kutatások igazolják, hogy már heti három alkalommal végzett 20-30 perces, közepesen megterhelő mozgás is segít a fáradtság leküzdésében. A fizikai aktivitás által nem csak nappal lehetünk éberebbek, de az éjszakai alvás is pihentetőbb lehet.

Forrás: webbeteg.hu

 



Add az iWiW-hez